Postoje različite vrste sadržaja koji se kreira za digitalne, štampane, audio i video medije, a zasigurno jedan od najspecifičnijih je tzv Evergreen sadržaj. To može da bude pisani, video ili audio materijal čija suština je da je uvek relevantan, bez obzira na vreme kada je publikovan.
Za razliku od sadržaja koji je aktuelan samo u određenom trenutku (kao što su dnevne vesti ili trendovi), evergreen sadržaj pruža veću vrednost jer ostaje koristan i interesantan publici tokom dugog vremenskog perioda. Česti primeri ovakvog sadržaja su vodiči, tutorijali, “kako da” članci, recepti, tekstovi sa korisnim informacijama o zdravlju, ishrani i treningu, kao i često postavljanja pitanja (FAQ). Naziv „evergreen“ asocira na vrste biljaka koje su zelene tokom cele godine, kako bi se na taj način simbolizovala trajnost i relevantnost.
Važnost evergreen sadržaja za SEO
Evergreen sadržaj ima veoma važnu ulogu u SEO strategiji (optimizaciji web sajtova za pretraživače), jer obezbeđuje dugoročnu vrednost i trajni saobraćaj ka sajtu. Evergreen sadržaj i SEO su povezani na različite načine:
Trajna relevantnost
Pošto evergreen sadržaj ostaje koristan i relevantan i nakon prvobitne objave, on nastavlja da privlači posetioce i na taj način konstantno obezbeđuje organski saobraćaj, poboljšavajući ukupnu vidljivost sajta na pretraživačima.
Kvalitetni povratni linkovi
Vrhunski evergreen sadržaj privlači povratne linkove (backlinks) sa drugih sajtova, jer publika često deli i povezuje se na sadržaj koji je koristan i informativan. Povratni editorial linkovi su jedan od ključnih faktora za rangiranje nekog sajta na pretraživačima, što poboljšava SEO.
Autoritet sajta se povećava
Kreiranjem evergreen sadržaja, sajt gradi svoj autoritet i reputaciju u određenoj oblasti. Pretraživači poput Google-a favorizuju sajtove koji pružaju vredne i pouzdane informacije, što poboljšava ukupni rang sajta.
Zbog ovih razloga, evergreen sadržaj je nezaobilazan i ključan za uspešnu SEO strategiju jer obezbeđuje trajnu vrednost, vidljivost i autoritet na pretraživačima.
Veza niša sajtova i niša tema i evergreen sadržaja
Niche (niša) sajtovi i niche teme su usko povezani sa evergreen sadržajem jer omogućavaju kreiranje specifičnog, ciljanog sadržaja koji je relevantan za određenu grupu ljudi tokom dugog vremenskog perioda.
Poenta je da se u ništa sajtovima se gradi autoritet pisca, ciljana publika, ali u nišama je i prostor za nove sajtove. Još jedan medijski portal jako teško bi se probio pored višedecenijskih web portala. Ali portal koji obrađuje jednu nišu, na primer kućne ljubimce, ili samo mačke, ili je tematski usmeren samo na automobilie, odnosno džipove, mnogo brzo bi krenuo da rangira.
Pošto niche sajtovi privlače ciljanu publiku zainteresovanu za određene teme, evergreen sadržaj pomaže u održanju visokog nivoa angažovanja i interakcije. To povećava šanse za konverziju – bilo da je reč o prodaji, pretplati na newsletter ili deljenju sadržaja. Takođe, za niša sajtove lakše se radi prodaja.
Dakle, kombinacija evergreen sadržaja sa niche sajtovima omogućava kreiranje vrednih resursa koji privlače i zadržavaju posetioce, izgrađuju autoritet i poboljšavaju SEO rezultate u okviru te specifične oblasti.
Primeri evergreen sadržaja u generalnoj i niša varijanti
Evo nekoliko dobrih primera evergreen sadržaja:
- „Kako napisati dobar CV“ – Ovaj vodič je koristan i tražen uvek, bez obzira na trenutne trendove na tržištu rada. Posebna niša bi bila, na primer, kako napisati dobar CV ako ste web dizajner.
- „Najbolji načini za uštedu novca“ – Saveti za štednju su uvek aktuelni i korisni, bez obzira na ekonomske okolnosti. Poseban članak bi bio, recimo, “Najbolji načini za uštedu novca u Srbiji ukoliko odvajate 200 eur mesečno”.
- „Vodič za sadnju paradajza“ – Baštovanski saveti su dugotrajno korisni jer se sezonske aktivnosti ponavljaju svake godine. Ovaj članak bi verovatno upao u Top 10 i bez konkretnijeg naslova, a niša evergreen tema bi mogla da bude: „Najbolji saveti za sadnju starih sorti paradajza u leskovačkom kraju“.
- „Zdravi recepti za doručak“ – Recepti su uvek traženi jer se potrebe i interesovanje za zdravu ishranu ne menjaju značajno tokom vremena. Ali ovako generalno širok naslov, teško da bi izdominirao. Niša naslov za kategoriju autofagija bi bio: „20 recepta za doručak ako ste na autofagiji“.
- “Saveti sa gajenje vinove loze” jeste evergreen članak, a niša članak bi bio, “Saveti za gajenje Tamjanike u Blacu i blačkom kraju”.
- „Saveti za firme koje šire svoje poslovanje na strana tržišta“ je odlična tema ako ste vlasnik prevodilačke agencije, a niša tema bi mogla da bude „Saveti za poslovanje sa firmama iz Kine“.
Objasnite kako višejezični sajtovi mogu poboljšati prisustvo na stranim tržištima, odnosno kako bi prevod romana ili knjige bio plasiran na kineskom tržištu, u skladu sa regulativom i procedurama koje na njihovom tržištu važe. Ovakvi sdržaji zahtevaju ozbiljno istraživanje, iskustvo u temi, ali upravo takvi sadržaji dugoročno dobijaju darove, a to su surferi koji traže vaše usluge i proizvode na maksimalno prirodan način.
Ažuriranje i održavanje Evergeen sadržaja
Iako je evergreen sadržaj dugoročno relevantan, povremeno ga je potrebno osvežiti i ažurirati kako bi ostao tačan i aktuelan. Ažuriranja mogu uključivati dodavanje novih informacija, h2-h3 podcelina, ažuriranje statistika ili uklanjanje zastarelih podataka.
Koji su formati evergreen sadržaja?
Evergreen sadržaj može biti predstavljen u različitim formatima, kao što su blog članci, vodiči, video materijali, infografike, e-knjige i podcasti. Različiti formati omogućavaju da se sadržaj prilagodi preferencijama različitih vrsta publike.
Šta nije evergreen sadržaj?
Sadržaj koji nije evergreen je onaj koji brzo zastareva i gubi relevantnost nakon određenog vremenskog perioda. Evo nekoliko primera sadržaja koji nisu evergreen:
- Članci koji se bave najnovijim vestima, političkim događajima, ili sportskim rezultatima su kratkotrajno relevantni jer interesovanje za te teme brzo opada, već za dan ili dva.
- Sadržaj vezan za ograničene promotivne akcije, rasprodaje ili popuste (npr. „Black Friday popusti“) je aktuelan samo tokom trajanja te ponude.
- Tekstovi koji se bave trenutnim trendovima u modi, tehnologiji, društvenim mrežama ili pop kulturi gube na značaju čim ti trendovi prođu.
Da li su sezonski tekstovi evergreen ili ne?
Sezonski tekstovi su obično evergreen, ali su aktuelni samo tokom sezone, odnosno jednog perioda u godini. Na primer, saveti za sportove na vodi čitaće se samo zimi. Sezonski sadržaji su odlična strategija ako planirate višegodišnji nastup na određenom tržištu.
Još neki savet za evergreen sadržaj?
Intervjui sa autoritetima su poseban primer evergreen sadržaj, ako su koncipirani sa evergreen pitanjima. To su lična pitanja, pitanja o vrednostima, životnim detaljima, a ne trendovima ili procenama. Izaberite osobu čiji rad cenite, sa kojom biste popili kafu i detaljno se spremite sa pitanjima koja ne zastarevaju i uživajte u kreiranju vrhunskog sadržaja.