Kada dete treba da poseti logopeda?

Doktorka se konsultuje sa devojčicom i njenom majkom.

Razvoj govora kod dece može značajno varirati od deteta do deteta, ali postoje određeni pokazatelji koji mogu ukazivati na potrebu za stručnom procenom.

Poseta logopedu ne znači uvek da postoji ozbiljan problem, već može biti korak ka prevenciji ili ranom otkrivanju poteškoća koje bi mogle uticati na kasniji uspeh u školi i svakodnevnoj komunikaciji.

U ovom tekstu, otkrićemo kako da prepoznate znake koji pokazuju da je vreme za posetu logopeda.

Rana intervencija je ključ uspeha

Mnogi roditelji se često pitaju kada je pravo vreme da potraže pomoć stručnjaka za razvoj govora. Najčešći savet je – što ranije, to bolje. Naime, savremena logopedska praksa potvrđuje da se brojni govorno-jezički problemi mogu efikasno rešiti upravo u najranijem uzrastu.

Kako ističe Logo tim, tim iskusnih stručnjaka u oblasti rane intervencije, roditelji ne treba da čekaju „da dete progovori samo od sebe“, jer time gube dragoceno vreme u kojem mozak najintenzivnije upija i razvija se.

Prvi znakovi koji mogu ukazati na potrebu za procenom su kašnjenje u progovaranju, ograničen fond reči za uzrast, nerazumevanje jednostavnih naredbi, izostanak pokazivanja ili upiranja prstom, kao i teškoće u kontaktu pogledom.

Iako se razvoj govora razlikuje kod svakog deteta, postoje utvrđeni razvojni reperi koje dete treba da postigne do određene dobi. Na primer, ako dete sa dve godine ne koristi barem 50 reči i ne kombinuje dve reči u rečenicu, preporučuje se logopedska procena.

Zanemarivanje ovih signala često dovodi do kasnijih problema sa motivacijom u učenju, čitanju, pisanju i socijalizaciji. Rani logopedski tretman ne podrazumeva nužno dugotrajan rad, već često uključuje i savetovanje roditelja o stimulaciji jezika kroz svakodnevne aktivnosti. Time se detetu pruža podrška u prirodnom okruženju, bez pritiska i dodatnog stresa.

Dakle, ne čekajte „da poraste“. Ako imate bilo kakvu sumnju, konsultujte se sa stručnjakom. Bolje je da dobijete potvrdu da je sve u redu, nego da kasnite sa tretmanom koji je mogao da napravi ključnu razliku.

Prepoznajte znake koji ne treba da se ignorišu

Roditelji su najvažniji posmatrači u razvoju svog deteta i često prvi primete da nešto „nije kako treba“. Ipak, u strahu da ne budu previše zabrinuti, mnogi ignorišu jasne znake da je detetu potrebna stručna pomoć. Najčešće se oslanjaju na utešne savete iz okoline poput „dečaci kasnije progovaraju“ ili „pusti, razvezaće se kad krene u vrtić“, što može biti pogrešan i štetan pristup.

Među ranim znakovima za uzbunu izdvajaju se izostanak gukanja i brbljanja u prvoj godini, slaba reakcija na glasovne stimulacije, problemi sa razumevanjem osnovnih reči, teškoće u artikulaciji i pravljenju rečenica. Kod starije dece, česti su problemi sa izgovorom pojedinih glasova, mucanje, siromašan rečnik, neorganizovan govor i poteškoće u izražavanju misli.

Veoma je važno praviti razliku između govorne i jezičke razvijenosti. Neka deca rano počnu da pričaju, ali imaju poteškoće u strukturiranju rečenica, povezivanju misli ili razumevanju sagovornika. Ove suptilne razlike često promaknu roditeljima, ali su jasno vidljive logopedu tokom procene.

Ne ignorišite ni uticaj drugih faktora na govor – problemi sa sluhom, hronične infekcije uha, upotreba digitalnih uređaja u ranom uzrastu, višejezično okruženje ili emocionalni stres mogu značajno uticati na govorno-jezički razvoj.

Upravo zato je važno da se dete ne posmatra samo kroz ono „šta govori“, već i kako razume, kako komunicira, kako se ponaša i kako se igra. Redovni pregledi su zbog toga bitni, kako bi se na vreme ustanovilo da li postoji neki problem.

Ukoliko primetite da se vaše dete teško uklapa u kolektiv zbog problema u komunikaciji, povlači se, postaje frustrirano ili nerazumljivo čak i bliskim osobama, to su jasni pokazatelji da je vreme da se obratite logopedu. Pravovremenim reagovanjem, dete može steći samopouzdanje i razviti komunikacijske veštine koje će mu biti neophodne kroz ceo život.

Doktorka u belom kaputu razgovara sa devojčicom i zapisuje beleške.

Uloga logopeda u razvoju deteta

Logoped nije samo osoba koja „ispravlja izgovor“. Njegova uloga je mnogo šira i odnosi se na procenu, dijagnostiku i tretman različitih poremećaja komunikacije, jezika, govora, glasa, gutanja i čitanja. Kvalitetan logoped ne posmatra dete izolovano, već u kontekstu njegove porodice, sredine i svakodnevnog funkcionisanja.

Tokom prve posete, logoped obavlja procenu uz pomoć razgovora sa roditeljima, posmatranja deteta u igri i korišćenja standardizovanih testova, u skladu sa uzrastom. Na osnovu dobijenih informacija, logoped kreira individualizovani plan rada koji može uključivati direktan rad sa detetom, savetovanje roditelja ili kombinaciju oba pristupa.

Ukoliko se tretman započne na vreme, deca često postižu odlične rezultate, jer su u uzrastu kada je mozak najspremniji za učenje i prilagođavanje. Terapije se sprovode kroz igru, pričanje priča, crtanje, pesme i vežbe koje su osmišljene tako da budu zanimljive i funkcionalne.

Važno je istaći da logopedska podrška ne prestaje kada dete pravilno izgovori neki glas. Ona podrazumeva razvoj celokupnih jezičkih sposobnosti: razumevanje, izražavanje, slušanje, logičko razmišljanje i socijalnu komunikaciju. Zbog toga je saradnja roditelja i logopeda ključna – dete mora da ima podršku i van terapijske sobe, u svom prirodnom okruženju.

Zanemarivanje problema u ranoj fazi često vodi do ozbiljnijih teškoća u školskom uzrastu – disleksije, disgrafije, problema u čitanju, pisanju i učenju stranih jezika. Zato uloga logopeda ne prestaje u predškolskom periodu, već se često nastavlja i kroz ranu školu, u saradnji sa učiteljima i drugim stručnjacima.

Ako imate dilemu da li je pravo vreme da se obratite logopedu, odgovor je vrlo verovatno – jeste.

Rano prepoznavanje i stručna podrška mogu napraviti veliku razliku u razvoju vašeg deteta. Ne čekajte da problem postane prepreka – delujte na vreme.

Scroll to Top